De Euromast, Rotterdam

Euromast gastbeleving & doelgroepverwachting

Identiteitsbeleving: verwachtingen van potentiële doelgroep vergeleken met de werkelijke gastbeleving van bezoekers van de Euromast. Tijdens dit project verscheen onderstaand artikel in het Eindhovens Dagblad.

euromast-bezienswaardigheden-in-rotterdam-1p-location1151c-0

Eindhovense peiling op grote hoogte

Auteur: door Joep Crolla | dinsdag 15 september 2009 |
EINDHOVEN – Dynamic Concepts Consultancy, een qua omvang bescheiden marketing- en onderzoeksbureau in Eindhoven, doet een ‘belevingsonderzoek’ onder bezoekers van de Euromast in Rotterdam.

De uitkijktoren wil op termijn wellicht nog meer attractiewaarde kunnen bieden. Nu is er een restaurant, een uitkijkplatform, kunnen zakenlieden er vergaderen, zijn er enkele hotelkamers en kunnen ‘klimmers’ abseilen en tokkelen vanaf de 185 meter hoge toren.Vorig jaar heeft het Eindhovense bedrijfje, gevestigd op Strijp S een soortgelijk onderzoek verricht voor het 444 meter hoge John Hancock Observatory in Chicago in de VS.

De opdracht voor het onderzoek rond de Euromast komt van de Brotherhood Holding die de Euromast vijf jaar geleden kocht. De Euromast trekt nu rond 250 duizend bezoekers, de brasserie zo’n 80 duizend. De bezoekersaantallen zouden – qua capaciteit – kunnen verdubbelen.

De rol van Dynamic Concepts

Dynamic Concepts Consultancy moet daarbij helpen. Mark de Ruiter van het Eindhovense bedrijf heeft de opdracht te danken aan een presentatie, vorig jaar, tijdens een bijeenkomst van de World Federation of Great Towers in Moskou, waar wereldwijd 28 torenhoge uitkijkposten bij zijn aangesloten. Die presentatie volgde op het onderzoek dat Dynamic Concepts deed in Chicago. De uitbater van het uitkijkcentrum in de VS leerde De Ruiter kennen tijdens een grote internationale beurs. Ze raakten in gesprek en zo kwam van het een het ander.

John Hancock Observatory

EuromastBij het John Hancock Observatory wordt – op grond van de Eindhovense bevindingen – gewerkt aan een grote plattegrond van de stad op het uitkijkplatform, zodat bezoekers vanaf bijna 450 meter hoogte kunnen ‘zien’ waar ze op neerkijken. Verder wordt gewerkt aan plannen voor een bioscoop, waar documentaires draaien over de bouw van het Hancock-center en gebouwen in de directe omgeving. Bovendien worden exclusieve dinner party’s overwogen. Voor grote zakelijke bijeenkomsten blijkt daar nauwelijks belangstelling.

Het Eindhovense bedrijf deed eerder onderzoek naar de beleving van Park Hilaria in Eindhoven.

Waaghalzen kunnen abseilen vanaf de 185 meter hoge Euromast in Rotterdam. archieffoto ANP