TheaterFestival Boulevard, Den Bosch

Voor Theaterfestival Boulevard voeren wij het publieksonderzoek uit. Bezoekers en kaartjeskopers krijgen op de laatste avond van het festival een persoonlijke e-mail met een directe link naar de online vragenlijst. Daarin gaan we in op bezoekersprofielen, alle aspecten van de beleving van het festival, zichtbaarheid van marketingcampagnes en de effecten van Theaterfestival Boulevard op haar omgeving. DCC is partner van Theaterfestival Boulevard.

Theaterfestival Boulevard

Theaterfestival Boulevard is hét internationale stads- en zomertheaterfestival van Zuid-Nederland. Iedere zomer, combineren zij het avontuurlijke van producties op bijzondere locaties in en om de stad met voorstellingen en concerten op het bruisende festivalplein aan de voet van de Sint Jan en in de Bossche theaters en concertzalen. Heeft u Theaterfestival Boulevard in 2014 bezocht? Vul dan onze online enquete in door hier te klikken en maak kans op een VIP-arrangement voor 2015!

Het publiek

Voor een samenvatting van het publieksonderzoek in 2012

Klik hier

Sinds 1985

Theaterfestival Boulevard ‘s-Hertogenbosch is een van de oudste theaterfestivals van Nederland. Ooit begonnen als Festival of Broken Dreams beleefde het in 2012 alweer de 28ste editie.

Bezoek en kaartverkoop

Het aantal bezoekers is in de afgelopen jaren gestegen: naar gemiddeld 140.000 bezoekers. Ook het totaal aantal verkochte kaarten groeide rap naar gemiddeld:50.000 per jaar.

Aantal producties

Tijdens de elf dagen Theaterfestival Boulevard ‘s-Hertogenbosch spelen gemiddeld 60-70 producties in totaal meer dan 400 – 450 keer – op locatie, de podia en het bruisende festivalplein, de Parade. Ter vergelijking: een gemiddelde schouwburg presenteert tijdens een heel theaterseizoen vaak niet meer dan ± 250-300 speelmomenten. Gemiddeld gaan er 20-25 producties in première tijdens het festival.

Herkomst en samenstelling

Theaterfestival Boulevard is meer dan een Bosch evenement, zo bleek in 2012: 60% van de bezoekers kwam dat jaar van buiten de stad. 9% bezocht het festival dit jaar voor het eerst, 29% kwam de afgelopen tien jaar één tot vier keer, 62% vijf tot tien keer en 20% bezocht álle edities sinds 2002. Pakweg 36% van de bezoekers bezocht vijf voorstellingen of meer, 58% bezocht er twee, drie of vier en amper 5,5% bezocht maar één voorstelling.

Waardering

En wat vonden ze er van in 2012? Voor 90% van de bezoekers voldeed Theaterfestival Boulevard 2012 minimaal aan de verwachtingen, voor 30% was het boven verwachting en 11% bleek zelfs zeer positief verrast. Waarom? Omdat Theaterfestival Boulevard ‘opwindend, vriendelijk, uniek, modern, succesvol, aantrekkelijk, sterk, maatschappelijk betrokken en laagdrempelig/toegankelijk’ is, zo gaven ze aan. Tevreden bezoekers dus: 97,7% (!) gaf aan in 2013 zeker Theaterfestival Boulevard weer te zullen bezoeken.

Bijdrage City Marketing

Minstens zo mooi: 47,7% van de niet-Bossche bezoekers was van plan nog eens naar ‘s-Hertogenbosch te komen, naar aanleiding van Theaterfestival Boulevard. En da’s eigenlijk weer niet eens zo vreemd, als 93,3% vindt dat Theaterfestival Boulevard een goed promotiemiddel is voor de stad.

Economische spin-off

Ook heeft het festival een positief economisch effect op zowel de korte- als lange termijn. De uitgaven van de festivalbezoekers BUITEN het festival leveren een directe economische injectie op voor de lokale middenstand. Ook op lange termijn veroorzaakt het festival een economische spin off, dat veroorzaakt wordt door herhalingsbezoek naar aanleiding van een bezoek aan het festival, zo bleek uit onze onderzoeksresultaten van 2012.

Beter Leefklimaat

Tenslotte draagt het festival bij aan een prettiger leefklimaat. 95,2% van de bezoekende inwoners uit ‘s-Hertogenbosch vond in 2012 dat Theaterfestival Boulevard in belangrijke mate bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van ‘s-Hertogenbosch. Maar liefst 86,8% van de bezoekende inwoners uit ‘s-Hertogenbosch gaf toen aan dat Theaterfestival Boulevard bijdraagt aan een verbeterd leefklimaat in ‘s-Hertogenbosch.