Tilburgse Kermis, Tilburg

In opdracht van de gemeente Tilburg voerden wij enkele jaren kermisonderzoek uit voor de Tilburgse Kermis.

Publieksonderzoek en Kermisbarometer Tilburgse kermis

kermisonderzoek Tilburgse Kermis

In het publieksonderzoek ondervroegen we steeds ruim 2.000 bezoekers over hun beleving en bezoekpatronen. Daarover verscheen o.m. onderstaand artikel in het Brabants Dagblad.

<h2‘Tilburg altijd bezig met kermisconcept’

TILBURG – “We zijn als organisator constant op zoek naar verdieping van het concept. We merken dat exploitanten ook niet bang zijn om te innoveren of iets nieuws te proberen. Dat we dit willen stimuleren, vertaalde zich al in terugkerende juryprijswinnaars. Voor de consumptieve zaken werd dit jaar zelfs voor het eerst een gesloten verpachting gehouden. Het zijn instrumenten voor ons om aan de kwaliteit van de opstelling te werken en de stad en de rest van het land een mooi evenement te kunnen bieden.”

Wethouder Hans Janssen (CDA, economie, evenementen) houdt van kwaliteit,   want hij begrijpt als geen ander dat kwantiteit – de grootste kermis van de   Benelux – het evenement niet attractief houdt. In totaal brengt de kermis   246 attracties (uit 795 inschrijvingen). “We houden niet alleen de hoge   en snelle attracties vast, maar willen de bezoekers een totaalervaring bieden  “, aldus Janssen.

logo-tilburgsekermis

Enkele publieksfavorieten van vorig jaar   zien we terug in 2008, door een nieuw beloningssysteem. Winnaars van   kermisprijzen mogen voortaan onder dezelfde pachtvoorwaarden terugkeren naar   de kermis. Zoals het ‘Wheel of Excellence’, het 55 meter hoge reuzenrad.   Deze eyecatcher komt dit jaar eenmalig op de Heuvel te staan. Dit is   mogelijk door werkzaamheden aan het plein, waardoor tijdelijk ruimte is om   dit gevaarte te plaatsen. Andere winnaars van kermisprijzen die terugkomen   zijn de boot Rockin’ Tug, de nostalgische snoepkraam en de Sombrero. De   uitbater van de hoge zweefmolen Around the World heeft een nieuwe versie   laten bouwen van zijn winnende attractie van vorig jaar, nu met 32   zitplaatsen.

In een recente brainstormsessie met kermisbetrokkenen   opperde het Eindhovense Dynamic Concepts Consultancy (DCC) dat de   imagopositie van een kermis en betrokkenheid van de organisatoren van   wezenlijk belang zijn voor de kwaliteit: “Vanuit de imagopositie moeten   metingen plaatshebben om een nulpunt en vervolgens verbeteringen en   verslechteringen te signaleren. Zo’n kermisbarometer maakt het mogelijk om   verschillende belevingsaspecten en profielen naast elkaar te leggen.”

“Imagoverbetering voor de kermis moet op meerdere niveaus plaatshebben:   politiek, gemeentebesturen, ambtenaren, onderwijs en het grote publiek.   Imago-acties als ‘tours achter de coulissen’ en ‘kermisjury’s’ verbeteren de   betrokkenheid”, aldus Mark de Ruiter van DCC. Tijdens de Tilburgse   kermis in 2006 voerde DCC in opdracht van de gemeente een onderzoek uit naar   waardering en achtergrond onder kermisbezoekers. DCC stelde op straat en via   internet dertig vragen, die door tweeduizend respondenten beantwoord werden.

Het zijn initiatieven die Tilburg al hanteert; de kermisjury bestaat al zo’n   tien jaar en vorig jaar werd voor het eerst een uitgebreide ‘tour achter de   coulissen’ gegeven over de opbouw van de Tilburgse kermis.
Sinds   jaar en dag bezoeken Tilburgse kermisambtenaren grote buitenlandse kermissen   en laten bij exploitanten van unieke attracties visitekaartjes achter met de  mededeling dat ze mogelijk welkom zijn. Resten politiek en gemeentebestuur,   maar die waren – in de persoon van wethouder Hans Janssen – al eerder om.

Bron krantenartikel: Brabants Dablad